Klar til besøg af Datatilsynet
Et besøg fra Datatilsynet kan komme, før virksomheden aner det. Når Datatilsynet kommer, skal man have forberedt mange ting, og det er bedre at være på forkant end at være på bagkant. Er du klar hvis datatilsynet banker på? Ellers kig her så er du bedre forberedt.
Skrevet af
Rene Nørbjerg
GDPR Rådgiver
GDPR løsninger
- Total hjemmeside løsning
- Total virksomhedsløsning
Er du en af dem der frygter Datatilsynet?
Når jeg som konsulent taler med virksomheder om GDPR, er der generelt to typer af reaktioner. Den ene reaktion er, at man er ligeglad, fordi Datatilsynet sikkert besøger nogle andre. Den anden reaktion er, at Datatilsynet sikkert besøger de offentlige virksomheder, før de kommer til de private.
Virksomheder, der giver begge typer af svar, sætter jeg i kategorien ”Brandslukning”, fordi de kommer til at arbejde med deres behandling af personfølsomme oplysninger som om, at de skulle slukke en brand.
Hvilken kaffe byder du datatilsynet ved et uventet besøg?
Den hyggelige reklame fra 1990’erne er meget relevant, når det kommer til Datatilsynet: Datatilsynet tager hvert år på uanmeldt besøg i danske virksomheder for at sikre, at virksomhederne overholder GDPR og persondatalovgivning. Alligevel er der mange virksomheder, der ikke har overvejet, hvad de skal byde Datatilsynet på, og hvordan de skal få styr på GDPR.
Få nu styr på det før datatilsynet kommer på uanmeldt besøg
Et besøg fra Datatilsynet kan komme, før virksomheden aner det. Når Datatilsynet kommer, skal man have forberedt mange ting, og det er bedre at være på forkant end at være på bagkant.
Derfor har jeg skrevet en anden artikel med 9 punkter, der i mine øjne er nødvendige at have styr på inden et besøg af Datatilsynet.
Nogle af punkterne er nemme at gå til, mens andre dele af listen tager længere tid at sætte i proces og implementere.
Dét, som tager længst tid, er at få skabt et overblik over, hvor og hvordan jeres virksomhed opbevarer persondata. Det starter typisk med en kortlægningsøvelse med flere deltagere fra virksomheden, der åbner deltagernes øjne for, at der findes persondata i alle hjørne af virksomheden, lige fra kundekartoteket i salgsafdelingen til marketingsafdelingen.
Hvis du har læst de 9 punkter, vil jeg bede dig om at reflektere over følgende spørgsmål:
- Har I styr på alle ni punkter i dag?
- Hvis ikke, hvornår forventer I at have styr på dem?
Har I brug for hjælp før det banker på døren? Kontakt mig gerne for en uforpligtende snak, så kan vi måske prøvesmage den kaffe, som I skal byde Datatilsynet på.